12 March 2018

DHL lanceert Global Trade barometer

DHL lanceert Global Trade barometer

DHL, de wereldwijde leverancier van express en logistieke diensten, heeft onlangs een nieuwe indicator gelanceerd die de huidige en toekomstige toestand van de wereldhandel kan meten. Deze Global Trade barometer werd gecreëerd in samenwerking met Accenture en zal elk trimester gepubliceerd worden om bedrijven te voorzien van essentiële analyses. Dit doet denken aan de BDI (Baltic Dry Index), een reeds bestaande prijsindex voor droge bulkvervoerdiensten rekening houdend met verschillende factoren zoals de globale economische activiteit, de vraag naar maritiem transport en de economische en seizoensgebonden cycli. Het valt af te wachten of de nieuwe indicator van DHL een aanvulling op of een concurrent van de BDI wordt.

DHL legt uit dat de Global Trade barometer gebaseerd is op de import- en exportgegevens voor een aantal grondstoffen en tussenproducten die als basis dienen voor de uiteindelijke industriële productie: merklabels voor kleding, bumpers voor auto’s, touchscreens voor mobiele apparaten,… Er wordt aan toegevoegd dat de bronnen geaggregeerde marktgegevens zijn uit de luchtvracht en container zeevracht in zeven landen die meer dan 75% van de wereldhandel vertegenwoordigen. De barometer maakt gebruik van artificiële intelligentie en statistische modellen om de gegevens te verwerken tot een unieke index die gepubliceerd wordt op zowel globaal als individueel niveau voor de zeven geëvalueerde landen.

Volgens Selon Cargo Facts gebruikt de barometer gegevens van 2013 tot heden. Het meet de groei van de wereldhandel waarbij een score boven 50 wijst op een toenamen van de handel, terwijl een score onder de 50 wijst op de daling van de handel. Hoewel de groei van de luchtvracht daalt, blijven experts positief en geloven zij dat de zeevracht in het volgende kwartaal een boost zal krijgen. Het resultaat van de eerste barometer was 64, wat wijst op een gezonde stijging van de wereldwijde handel.

“We hebben drie jaar gewerkt op de Global Trade barometer.”, verklaart Tom Scharwath, CEO van DHL, in een interview. “In deze periode hebben we met behulp van Accenture het model, applied machine learning, ontwikkeld om tussenproducten te identificeren met een toonaangevende voorspellende kwaliteit en een hoge correlatie met toekomstige bewegingen in de actuele handel. Daarnaast creëerden en kalibreerden we het regressiemodel dat de barometer produceert. We hebben besloten om de Global Trade barometer te ontwikkelen omdat we, gesteund door Accenture en Seabury Consulting, vaststellen dat we voordeel kunnen halen uit nieuwe ontwikkelingen in technologie en digitalisatie (specifiek AI en machine learning). Hiermee kunnen we onze klanten helpen door een voorspellend model te ontwikkelen en onze expertise te gebruiken om de gegevens te interpreteren en inzichten te bieden over de betekenis van de gegevens voor hun supply chain planning en management.”.

Na het zien van de effectiviteit van de barometer binnen hun bedrijf, zag DHL ook bijkomend potentieel voor anderen (bijv. financiële instituten) om de barometer te gebruiken in hun modellen en planning. Daarnaast kan het DHL helpen bij hun eigen resource- en capaciteitsplanning, evenals de commerciële activiteiten zoals het aanbieden van oplossingen voor bepaalde sectoren op basis van de voorspellingen van de barometer voor het komende kwartaal.

“Er zijn veel voordelen voor de spelers in supply chain: een betere planningscapaciteit, een vergelijking van hun eigen prognoses met het industriegemiddelde, identificatie van nieuwe commerciële opportuniteiten (in sectoren en op handelsroutes), inzicht in de fluctuaties van commerciële kanalen en het opsporen van de mogelijk terugval van de vraag. Op basis hiervan is het mogelijk om de supply chain strategieën aan te passen of de voorraadniveaus te verhogen of verlagen.” Verklaart Scharwath.

Dit kan DHL helpen om specifieke prijsstrategieën aan te passen, hun onderhandelingspositie met transporteurs op bepaalde routes te versterken of de allocatie van hun lucht- en zeevracht te plannen.

Bron: SupplyChain247, eSellerCafé

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV