21 March 2017

Découvrez le « E-commerce case de Decathlon »

Découvrez le « E-commerce case de Decathlon »

Pour la troisième année consécutive, le TL Hub Business Game va proposer un cas concret aux étudiants belges suivant un cursus en supply chain, transport et/ou logistique. Le Business Game 2017 sera proposé par Decathlon et portera sur une problématique de e-commerce.

Les éditions précédentes avaient été organisées en partenariat avec Coca-Cola Enterprises (2015) et H.Essers (2016).

Plus de 400 étudiants (hautes écoles et universités) participent chaque années, seules 5 équipes sont choisies pour la défense de leurs « cases » et la meilleure équipe est élues par un jury d’experts (journalistes, TL Hub, responsables des sociétés partenaires, HR etc…). Les TL Hub Business Game de 2015 (Coca-Cola- avait été remporté par une équipe de la VUB et celui de 2016 (H.Essers) par une équipe de HELHa.

Décathlon est en train d’ouvrir un des entrepôts les plus modernes et les plus automatisé d’Europe pour son nouveau centre de distribution localisé à Willebroek. Dans le cadre de ce déménagement et de sa stratégie commerciale online, Decathlon nous a proposé le case suivant (en anglais) qui sera soumis aux étudiants pour cette édition (finale en décembre).

(Si vous êtes une université ou une haute école et que vous souhaitez rejoindre le projet ; [email protected])

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Introduction and general case studies:

When we speak about processes at Decathlon, these are:

  • Range organised by usage.
  • Exclusive and quality products.
  • Available products.
  • Low cost for low prices.

Decathlon vision; We reduce prices and remove unnecessary costs for the users. ‘Simple, mass market and quality’.

Distribution strategy; through hypermarkets. Near highway exits and shopping markets

 

Case study: E-commerce

Current situation:

What is an E-commerce return?

There are two scenarios

  1. Internal returns: Picking errors or picking delays
  2. External returns: returns from the customer for several reasons (doesn’t meet the expectations, quality problem, wrong home address, order unclaimed, … )

Nowadays, the amount of internal returns highly exceeds the amount of external returns in the warehouse. It is important to highlight the fact the client pays the moment he confirms his order online. In this respect he has already paid for the items he wants to return. The refunding will take place after the return has been treated in the E-commerce department.

How do we treat an E-commerce return?

From the client to the warehouse:

When the customer is not satisfied with his order he can fill out a sheet of paper available within the box. He has to return the items to the delivery point where it will be shipped afterwards to our warehouse.

We have different transport partners The truck with the E-commerce returns comes every day at 9am to our warehouse. On the other hand, another transport partner treats heavy and/or big items and comes only once a week (on Wednesday).

Within the E-commerce department:

  • Some orders are high priority. However, within the picking zone it’s not possible to perceive which order has the priority on another
  • In case of no-stock picking within the CAR the missing items will be directly delivered from the CAC (Centre d’Approvisionnement Continental / Continental Distribution Centre) to our warehouse (CAR) (Centre d’Approvisionnement Régional / Local Distribution Centre) to make sure the entire order will be delivered to the client.

More details will follow

Question

In view of the current situation in terms of E-commerce returns which processes or sub-processes do you think could be optimized. Map out the current process based on the information we provided. Add or remove steps where needed. Re-design and optimize the return process and the overall organization of the return process.

CSR

Return of items with quality issues

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