22 February 2016

Multimodaal vervoer in cijfers « truck vs trein » - AGC en Lannutti

Multimodaal vervoer in cijfers « truck vs trein » - AGC en Lannutti

Het bedrijf Lannutti opende afgelopen vrijdag, 19 februari, zijn nieuwe multimodale terminal van Chatelet in de aanwezigheid van de directie van de group, Paul Magnette en verschillende vertegenwoordigers van AGC (het vroegere Glaverbel).

Bij de inhuldiging werden een aantal cijfers en voordelen verbonden aan multimodaal vervoer in de spotlight gezet.

De terminal werd ontwikkeld door Lannutti om de dagelijkse verbindingen tussen België en Italië te verzekeren. De ontwikkeling werd gerealiseerd door de joint venture met de groep AGC voor het transport van hun goederen (glas).

Zoals we kunnen zien op de foto’s heeft Lannutti speciale opleggers gecreëerd waardoor de overdracht van de volledige oplegger van de vrachtwagen (zonder de trekker, maar met de wielen. Check de Video op onze facebook pagina) mogelijk is. De opleggers zijn speciaal gemaakt voor het transport van glas. Zo zijn deze lichter en voorzien van een pneumatisch systeem dat ervoor zorgt dat de goederen niet beschadigd kunnen tijdens de middelpuntvliedende bewegingen.

Voor dit project hebben de supply chain verantwoordelijken en logistieke managers van AGC nauw samengewerkt met Lannutti.

Moeten supply chain managers van andere industrieën het multimodaal vervoer integreren in hun strategie om zo de fiscale druk, de vervuiling en hun prijzen gekoppeld aan het wegtransport te drukken?

Enkele cijfers:

  • een volledige trein komt overeen met 32 vrachtwagens
  • de lijn van 5 trips per week (België – Italië) is het equivalent van 15.000 trucks op jaarbasis
  • het carboneffect is zeer indrukwekkend want deze multimodale oplossing zal de uitstoot van 20.000 ton CO² tegenhouden

Deze gegevens tonen de effectiviteit van het multimodaal vervoer, zowel op vlak van de prijs (ondanks forse afschrijvingen) als op vlak van ecologie. Wetende dat de kilometerheffing weldra van toepassing is, en deze volgens Paul Magnette (Waals minister) in de toekomst nog zal stijgen, voorziet het multimodaal vervoer een aanzienlijk fiscaal voordeel.

Enig nadeel, de realisatie van dergelijk project is enkel mogelijk bij een groot volume en met regelmatige treinen. De logistiek manager van een onderneming met onvoldoende volumes voor de reservatie van een volledige trein zal niet altijd de mogelijkheid hebben om multimodaal vervoer te gebruiken aangezien de spoorbeheerders niet “op maat” kunnen werken.

Daarboven zorgen de handelingskosten en de lage brandstofprijzen, bij kleine hoeveelheden, voor een zwakkere positie van het multimodaal vervoer ten opzichte van het wegtransport. Enkel grote industrieën en rederijen beschikken over dergelijk grote volumes.

Het wegvervoer zal atlijd de enige oplossing blijven voor the first en thelast miles omdat slechts enkele bedrijven een trein in hun magazijn kunnen ontvangen.

Maar België heeft een aantal solide infrastructuren over het volledige grondgebied (Haven van Antwerpen, Trilogiport, enz...) om nieuwe multimodale oplossingen te voorzien. Zullen jobs in logistiek en supply chain in de toekomst evolueren naar het multimodale?

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV