19 September 2014

Tekort aan sales & BDM in de sector van Transport en Logistiek.

Tekort aan sales & BDM in de sector van Transport en Logistiek.

Bedrijven zouden ook af en toe hun commercieel beleid opnieuw moeten uitvinden

We zien elke dag dat onze partners veel moeite hebben om een goede sales te vinden in de transport en logistieke sector.

Dit gebrek aan kandidaten hangt af van verschillende factoren, aldus Frederic DE COOMAN (oprichter van Tl-Hub)

De sector Transport en Logistiek is niet bekend genoeg bij de jongeren, en het aantal leerlingen in deze gespecialiseerde sector is bovendien jammer genoeg aan het dalen.

De sector moet zijn imago « opnieuw uitvinden ». Jongeren linken transport en logistiek enkel aan paletten en vrachtwagens die onze wegens verstoppen… Nochtans is de sector zeer gediversifieerd en interessant: de wereldwijde luchtvaart en het maritiem transport, het logistiek wordt steeds meer gelinkt aan de ontwikkeling de e-commerce, optimalisatie van belastingen en douane, de uitgebreide diversiteit van activiteiten in de haven van Antwerpen, etc

Onze afgestudeerden zijn gewend om hun laatste aankoop snel per pakket te ontvangen, maar ze zijn niet altijd op de hoogte van de hoeveelheid spelers in logistiek die er nodig zijn voor de levering van hun favoriete T-shirt. De groei van e-commerce en andere factoren zullen de creatie van een aantal jobs ondersteunen in de supply chain.

Naast dit gebrek aan “kandidaten” is de transportsector zeer divers en elk bedrijf heeft zijn eigen specifieke kenmerken (ADR, lucht, zee, snelwegen, bulk, container, breakbulk, gekoelde, bederfelijke, etc.)

Op basis van het soort vervoer en goederen, zijn bedrijven op zoek naar commerciëlen die deze specifieke kennissen hebben in één van deze gebieden. Hetgeen het spectrum van kandidaten nog vermindert.

Ook zullen werkgevers moeite hebben om een goede Outside sales "los te laten", meestal hebben ze een goede portfolio van klanten die hem zouden kunnen volgen als hij naar een concurrent zou gaan.

Het laatste punt is meer gericht tot de kandidaten zelf en de bedrijven. Te veel werknemers met een "front office" en interne functies durven niet naar commerciële jobs te solliciteren (sales manager, outside sales, BDM ...). Terwijl ze de juiste kennis hebben (documentatie, organisatie van het vervoer, kennis van de markt en de tarieven).

De vaak grote verwachtingen van werkgevers, zelfstandigheid, klantencontact en de trots bij het binnenhalen van een contract maken deze jobs zeer spannend en opwindend.  Als kers op de taart zijn deze jobs vaak ook goed betaald...

Bedrijven in de sector transport en logistiek, zouden hun zakelijke aanpak meer moeten uitvinden. Ten eerste zouden ze de hulpmiddelen die vandaag beschikbaar zijn beter moeten gebruiken (web marketing). Verder is het belangrijk een heldere marketline te hebben en duidelijke niches te definiëren. De BtoB klant zal bereid zijn om voor echte meerwaarde te betalen;

Te veel transportbedrijven houden zich enkel met de prijzen bezig en minder met de service. En op dat moment zal zelfs de beste commercieel het verschil niet maken.

TL Hub is het eerste job board in België dat zich exclusief wijdt aan vacatures uit de sector Transport en Logistiek.

Hieronder vindt U een aantal van onze jobaanbiedingen:

Sales Manager Wallonie / BDP Int
Sales Manager (Chemicals) / H Essers
Sales Representative (Land) / DB Schencker
Business Development Manager / DAMCO
Business Development Executive / CEVA
Portofolio Manager / Tabaknatie

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV