16 April 2018

Hoe een groenere supply chain beheren?

Hoe een groenere supply chain beheren?

De wereldhandel is een vervuilende handel. Het Internationaal Transport Forum (ITF) schat dat handelsgerelateerd vrachtvervoer goed is voor ongeveer 7% van de wereldwijde C02-uitstoot. Gezien de wereldwijde handel blijft groeien, verwacht het ITF een verviervoudiging van deze emissies in 2050.

Omdat de CO2-uitstoot, komende uit de handel, blijft groeien hebben sommige landen emissiereducties opgelegd (Verenigde Staten, China, leden van de Europese Unie). Bovendien kiezen consumenten meer en meer voor producten rekening houdend met het milieu. Omwille van deze trends focussen grote merken meer en meer op het meten, verminderen en compenseren van hun koolstofemissies in hun supply chain.

Dit zijn de belangrijke stappen om over te schakelen naar een groenere supply chain:

De meting

Het meten van de CO2-uitstoot is de eerste stap om een wijziging door te voeren, maar het behalen van nauwkeurige metingen is niet gemakkelijk. Elk onderdeel van de supply chain dat gebaseerd is op fossiele brandstoffen draagt bij tot de totale uitstoot: luchtvracht, zeevracht, trucking, havenactiviteiten, warehousing, gebouwen, elektriciteit, verpakking, enz...

Emissiecalculatoren voor de supply chain zijn verkrijgbaar bij een aan aantal leveranciers maar kunnen ook zelf ontwikkeld worden. Bij het ontwerpen of evalueren van een emissiecalculator moet er rekening gehouden worden met verschillende variabelen: transportmodus, verzendingsroute, energie-efficiënte van een schip, gebruik van containers en schepen, laadafmetingen en het type vracht (droge of gekoelde goederen). Bepaalde calculatoren houden enkel rekening met één of twee hoofdvariabelen en sluiten de andere uit, wat leidt tot verkeerde schattingen.

De reductie

Er zijn veel zaken die u kunt doen om de uitstoot binnen de supply chain te verminderen. Eén van de effectieve en gemakkelijkste manieren om dit te doen is het promoten van emissiezuinige vervoerswijzen: maritiem transport in plaats van luchtvracht en spoorvervoer in plaats van wegvervoer voor verplaatsingen over land.

Het verminderen van het aantal haltes op je route helpt ook. Kies daarom voor alternatieve routes die het aantal tussenliggende havens beperken voor zeezendingen of kies voor directe vluchten in plaatst van vluchten met tussenstops bij luchtvracht. Iedere keer dat vracht van transportmodus verandert, wordt extra energie gebruikt voor het laden, lossen en opnieuw laden van de vracht.

De verbetering van het containergebruik door zo min mogelijk plaats verloren te laten gaan in de containers via Full Container Load (FCL) heeft een grote impact en leidt tot Full Truckloads (FTL) in plaats van Less Truckloads (LTL). In dezelfde optiek leiden flexibele aankomstdata ook tot verbeteringen. Het is namelijk veel zuinger om één grote verzending te sturen in plaats van twee kleine. Het verpreiden en doseren van de zendingen zijn goede gewoontes om de emissies te verminderen.

De verschuiving

Veel bedrijven willen meer doen dan enkel hun uitstoot te verminderen. Zij willen hun CO2-voetafdruk volledig compenseren, wat de impact van de emissies tenietdoet.

Het debat over een groenere supply chain leidt vaak tot extreme posities zonder uitzicht op een compromis. Sommigen streven naar duurzaamheid tegen elke prijs. Andere beweren dat elke ecoloigsche maatregel een bedreiging vormt voor jobs bij en winstmarges van bedrijven. Het is echter duidelijk dat meer genuanceerde aanpak nodig is om bedrijven vooruitgang te laten boeken op dit gebied.

 

Bronnen: Supply Chain Dive, Supply Chain Brain

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV