05 October 2015

De 10 grootste logistiekers beheren 20% van de totale vracht (J.C. Delen)

De 10 grootste logistiekers beheren 20% van de totale vracht (J.C. Delen)

Portret van JC Delen, Senior Advisor van de CEO van Brussels Airport

(Ex-General Director DHL Global Forwarding Benelux & Frankrijk)

Professionele achtergrond : JC Delen is zijn carrière in 1965 begonnen bij Air Express Intl (Amerikaans bedrijf). In 10 jaar, is het bedrijf in België gegroeid van 8 naar 75 werknemers. Dhr. Delen was er Regional Manager en heeft er de markt in het Midden-Oosten en Afrika ontwikkeld door meer dan 120 dagen per jaar te reizen. Van 1985 tot 1999 was dhr. Delen General Director Belux en groeide het bedrijf voorbij 400 werknemers waardoor het de leider binnen de Belgische IATA gemeenschap werd. Tijdens de ontwikkeling van het bedrijf in Afrika en Portugal, leidde dhr. Delen de fusie van de groep met de Duitse Post en Danzas in 2000, de fusie met Excel in 2002 en uiteindelijk het ontstaan van DHL Global Forwarding in 2007.

Van 2007 tot 2014 was dhr. Delen Executive Vice President en Regional CEO Benelux en Frankrijk van de groep met meer dan 2.500 werknemers.

Om zijn welverdiend pensioen aan te vullen is dhr. Delen momenteel Senior Advisor van de CEO van Brussels Airport.

TL Hub : Wat zijn de voordelen van Brussels Airport ?

JCD : Eerst en vooral de centrale ligging van Brussels Airport, dat gelegen is tussen de grote Noord-Zuid- en Oost-West-snelwegen.

Daarbovenop heeft Brussel het voordeel van « easy to do business », in feite is er veel begrip en een werkgewoonte tussen de luchtvaartmaatschappijen, de handling bedrijven, expediteurs en luchthavenautoriteiten.

Het « douane partnerschap » is zeer efficiënt opgesteld, en de douane  speelt hier op een slimme manier op in.

Tot slot is Brussels Airport de luchthaven gespecialiseerd in pharmaceutische goederen en het temperatuur gecontroleerd transport. BRU is IATA gecertificeerd voor Pharma. Dit is een groot voordeel, gezien in ons land verschillende bedrijven actief zijn in deze sector, zoals UCB, Pfizer, Johnson&Johnson, Baxter enz...

TL Hub : België is een klein land maar telt verschillende luchthavens, hoe is het met de onderlinge concurrentie ?

JCD : De echte concurrentie komt niet uit België, maar van de Luchthavens van Parijs, Schiphol en Frankfurt.

Op Belgisch vlak, doet de luchthaven van Luik geweldig werk. Dit is vooral voor HUB-activiteiten (zoals TNT) dankzij de nachtvluchten, maar dat genereert geen doorvoeractiviteiten.

Voor vracht en cargo, zal de luchthaven van Brussel steeds profiteren van het voordeel van de aanwezigheid van een groot aantal luchtvaartmaatschappijen en expediteurs. Hetgeen een grote doorvoeractiviteit genereert. U moet weten dat vandaag de meerderheid van de passagiersvluchten beladen kan worden met een vracht van 32T. Deze bundeling van cargo en passagiers biedt de luchthaven van Brussel een aanzienelijk voordeel.

De concurrentie met de luchthavens in onze buurlanden wordt benadrukt door het feit dat zij regelmatig steun krijgen van het regering, iets wat totaal niet het geval is voor de luchthaven van Brussel.

TL Hub : wat zijn de perspectieven voor de werkgelegenheid op de luchthaven van Brussel ?

JCD : volgens onze laatste berekeningen zullen de luchthaven en de 260 bedrijven in de omgeving in de komende 10 jaar 10.000 personen aanwerven.

Wat het goederenvervoer in Brucargo betreft, zijn de grote spelers nog steeds aan het recruteren, en denk ik dat ondanks het sombere economische klimaat het daadwerkelijke herstel zal gebeuren tegen mei volgend jaar. (onze vacatures te Brucargo)  

TL Hub : is er in de logistiek nog plaats voor kleine spelers en hoe zit het met de markt ?

JCD : de Transport en Logistieke sector is vandaag een enorm belangrijke industrie. Niets wordt gedaan zonder transport en logistiek, en ondanks de grote concentratie van zaken met grote expediteurs zoals Kuehne+Nagel, Panalpina, UPS, FedEx, TNT, DB Schenker, Yusen, Nippon Express en DHL, bestaat er immense hoeveelheid van kleine en middelgrote doorvoerders waarvan een aantal gespecialiseerd zijn in een bepaalde niche. In feite beheert de top 10 van de wereld 20% van de globale transacties.

De transport en logistieke sector is één van de meest vluchtige industrieën, onmiddellijk getroffen door de economische crisis, maar ook door alle rampen veroorzaakt door de mens (bijvoorbeeld de vernietiging van één van de grootste havens in China) of door de natuur zoals een vulkaanuitbarsting, tsunami enz. In dit opzicht is creativiteit noodzakelijk om alternatieven te vinden.

TL Hub : Hoe zou u jongeren motiveren om carrière te maken in onze sector ?

JCD : De trotsheid die men ervaart wanneer men tegen een klant kan zeggen dat zijn zending opgeslagen is en zal aankomen.

De eindeloze mogelijkheden, voor zij die willen investeren in deze carrière wat vraagt om creativiteit en flexibiliteit, de dagelijkse variatie en het onwaarschijnlijk grote netwerk van internationale contacten is werkelijk zeer verrijkend.

Een element dat men niet uit het oog mag verliezen is de informatica omdat de transport en logistieke sector een industrie geworden is waarvan alle operaties gecontroleerd worden van het begin tot het einde. Daarom zullen de expediteurs, die geïnvesteerd hebben in een van A tot Z gesofisticeerd controlesysteem, de winnaars van vandaag en morgen zijn (onze jobs in IT & Logistiek)

Maar : ofwel houdt men van transport en logistiek ofwel haat men logistiek. Indien men de sector haat, vlucht men na drie dagen. Indien men van de sector houdt werkt het zoals een verslaving en blijft men voor minimum 30 jaar en werkt men met passie, spannende zaken en respect voor de klant!

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV