14.03.2017

Pessimisme over de evolutie van de scheepvaart in 2017 (3 redenen)

Pessimisme over de evolutie van de scheepvaart in 2017 (3 redenen)

Is de wens van de maritieme (container) sector om zijn vrachttarieven te verhogen en zo de crisis die in 2008 begon af te sluiten mogelijk? Reeds 10 jaar proberen de rederijen geschikte vrachttarieven te hanteren, maar elke poging mislukt.

Zal 2017 het scharnierjaar worden waarin de maritieme sector opnieuw aansluit met rentabiliteit? We hopen het, maar vrezen van niet…

Hieronder drie redenen:

  1.       Er zijn steeds meer “megavessels” die de scheepswerven verlaten. Dit overaanbod gaat niet hand in hand met een ambitieus tarief.
  2.       De nieuwe Amerikaanse regering en de Brexit tonen een ongelukkige tendens veralgemeend door protectionisme en isolationisme; hetgeen een grote rem betekent voor de wereldhandel en dus ook de scheepvaart.
  3.       Het failliet van Hanjin toont aan dat de “too big to fail” en de allianties de business niet veiligstellen. Wat de voorgestelde cijfers ook zijn, de sector is kwetsbaar en kan een tweede decennium van crisis niet aan.

Zoals door AlixParters vermeld zullen echter de beste een plaats kunnen veroveren onder de zon in de komende jaren. Deze plaatsen zullen ingenomen worden door de bedrijven die de voorbije onrustige jaren van de sector hebben geprofiteerd om een aantal overnames te realiseren. Als zij er in slagen om deze overnames te integreren door drastisch in hun kosten te snijden en door globale vloot te stroomlijnen, kunnen zij terugkeren met positieve resultaten.

Uw maritieme jobs zijn op TL Hub

Recentste nieuws

17.09

Hoe risico’s en opportuniteiten van klimaatverandering integreren in het supply chain management?

Het is essentieel voor bedrijven om het geheel van risico’s van klimaatverandering te begrijpen. Er moet niet enkel rekening gehouden worden met de manier waarop fysieke oorzaken (natuurrampen) de infrastructuren beïnvloeden, maar ook met de maatregelen waaraan de ...

Lees meer

11.09

Gefco daagt logistieke studenten uit met een operationele & marketing case

Voor het vierde opeenvolgende jaar confronteert de TL Hub Business Game Belgische studenten in logistiek en supply chain met een concrete casestudie. Na Coca-Cola European Partners, H.Essers en Decathlon is het dit jaar de beurt aan GEFCO om een orginele case vo ...

Lees meer

04.09

Recente vrachtgegevens kondigen alarmerende vertraging van de wereldhandel aan

De crisis van 2009 werd voorafgegaan door de duizelingwekkende daling van de vrachttarieven. Staan we nu opnieuw aan de vooravond van een nieuwe crash? Velen denken van wel en deze vertraging bevestigt enkel de vrees. Volgens Goldman Freight Data begon de vertra ...

Lees meer

Meer nieuws

Zoek een job
per regio

Zoek nu

Zoek een job
per categorie

Zoek nu

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV