18 April 2016

Waarom wordt elke minister van mobiliteit en transport telkens ontslagen ?

Waarom wordt elke minister van mobiliteit en transport telkens ontslagen ?

Zal nieuwe minister F. Bellot meer dan 10 maanden deel uit maken van de regering als minister van transport ? De weddenschap staat open. Hij lijkt wel over meer vaardigheden van de sector te beschikken dan mevrouw Gallant (hetgeen niet echt moeilijk is). Maar over welke kennis en kwaliteiten de minister ook beschikt, er wordt gevreesd dat deze post, helaas, onhoudbaar is geworden.

Laten we beginnen met een recente historische analyse van de ministers van transport en mobiliteit van de laatste jaren: I. Durant, M. Wathelet, J. Gallant of het nu tijdens de regering Verhofstadt, Di Rupo of Michel was, elk heeft zich vastgebeten op deze post en het eindigde steeds in een ontslag.

Waren deze ministers elk onbekwaam of is de Belgische machine transport en mobiliteit verkalkt en niet bestuurbaar? Indien enkele tekortkomingen hier en daar konden geobserveerd worden, was het dan wel mogelijk om de portefuille te beheren, waarom?

  1. De luchthaven van Zaventem

Om te beginnen is de luchthaven een federale structuur (dus Belgisch) in de Vlaamse regio. Dit is een eerste stukje van een moeilijk te beheren puzzel omdat er regionale druk wordt gezet op een federale luchthaven. Daarnaast is de luchthaven gelegen in de rand van de stad Brussel, en dwingt de heersende wind de vliegtuigen op te stijgen boven de stad. Helaas voor velen zal deze situatie enkel wijzigen bij een verhuis van de luchthaven die direct en indirect werk biedt aan 60.000 werknemers. Maar de burgers die gestoord worden door het lawaai, zullen waarschijnlijk hun stem ook nog laten gelden.

Vind onze jobs voor Brucargo

  1. De NMBS

De Belgische spoorwegen bestaan uit een publieke dienst (mobiliteit) en het goederenvervoer. Nogmaals, de regionale structuur is beperkt en vereist een 40/60-verdeling van de kosten, hetgeen toelaat dan volledig nutteloze projecten gefinancieerd worden, terwijl andere ondergefinancieerd worden. De bevolking moet het openbaar vervoer kunnen gebruiken (net als de MIVB, de Lijn en de TEC). En ook al is het economisch model nauwelijks rendabel, moet men toch accepteren om te streven naar een kleiner tekort met het garanderen van een optimale dienst. Maar is de openbare dienst klaar om zijn personeel te motiveren door middel van topkwaliteit in de plaats van comfort, als de staatskassa leeg is?

Vind onze jobs voor HR Rail

  1. De syndicaten

De syndicaten in de transport en mobiliteitssector hebben een enorme macht. Sterker nog, enkel zij kunnen zo gemakkelijk de economie van ons land lam leggen. Het trieste voorbeeld van Belgocontrol, daags na de aanslagen, is hier het bewijs van. Maar de wegvervoerders, de spoorvervoerders, het publieke transport, de taxis,... strijden met gelijke wapens, en kunnen de bevolking gijzelen met stakingen. In dit type conflicten is de minister vaak kop van jut. De rol van de syndicaten is het bewijs van een goede democratie, en de sociale dialoog is van vitaal belang. Moeten we het systeem van stakingen niet herbekijken? Een staking leidt tot de radicalisering van beide partijen en is vervelend voor de bevolking.

  1. Terrorisme

We moeten helaas niet uitleggen waarom terroristen zich richten op de dichtheid van het vervoer. Het nieuws over wie zich installeert in onze Westerse democratie zal de taak van dat ministerie bemoeilijken.

 

Deze lijst kan nog verlengd worden, maar een van de bovengenoemde oorzaken kan het hoofd van de minister doen rollen, en we kunnen ons al aan enkele problemen verwachten.

Voor TL Hub, is het belangrijkste onderdeel van dit ministerie de betrekking tot het goederenvervoer. Na het lezen van het artikel, zal de minister tijd hebben om voldoende energie te besteden? Er wordt veel gepraat over de mobiliteit en het passagiersvervoer, maar wat met het vrachtvervoer? Enkel de luchtvracht wordt gelinkt aan het transport van goederen, terwijl 70% van de vracht vervoerd wordt door lijnvliegtuigen. Het wegtransport, het maritieme vervoer, de expediteurs, de havens,.. zijn de longen van de Belgische economie, maar krijgen zij genoeg aandacht van het ministerie? Moet men het publieke deel van transportr (NMBS, Belgocontrol,...) niet toekennen aan een andere portefeuille?

Meer dan 300 jobs in transport, logistiek en supply chain op TL Hub

 

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV