19.06.2018

3 redenen voor het belang van de logistiek in België

3 redenen voor het belang van de logistiek in België

Belgische haveninfrastructuur

In België vertegenwoordigt de haveninfrastructuur (Antwerpen, Gent,…) reeds 5% van het Belgische BBP met een bedrag van 18 miljard euro (volgens de Nationale Bank).

In 2017 behandelde de Haven van Antwerpen 223,6 miljoen ton goederen, een stijging van 4,4% ten opzichte van het voorgaande jaar. Wat betreft het volume geladen en geloste goederen is de Haven van Antwerpen nummer 1 in België en nummer 2 in Europa (214 miljoen ton in 2017).

Geografie

België heeft in Europa een zeer stragische geografische positie. Dit geeft een enorm voordeel aan de logistieke sector. België bevindt zich op het strategische kruispunt tussen Noord- en Oost-Europa. Het is daarom een ideale locatie voor een distributiecentrum, met directe toegang tot grote spelers in Frankrijk, Duitsland en Nederland. Daarnaast bevindt België zich op gelijke afstand tussen Polen en Spanje.

Met zijn geografische ligging op 80 km van het Europese binnenland, beschikt de Haven van Antwerpen over de snelste en meest duurzame verbinding tot het Europese achterland.

Steeds meer logistiek

Zoals alle geïndustrialiseerde landen is België een consumptiemaatschappij. Zonder logistiek blijven de winkels leeg. Van het ei of de melk in uw frigo tot de spot in uw lamp, alles moet vervoerd worden.

De opkomst van de e-commerce is een grote groeimotor voor de logistieke sector en is een trein die België niet mag missen.

De globale logistieke sector vertegenwoordigt 8,1 biljoen dollar (een viervoud van de waarde van de e-commerce) en is daar door zeer aantrekkelijk voor nieuwe spelers.

De sector verwacht dit jaar de creatie van meer dan 4.300 nieuwe jobs in België.

En toch is de logistiek in België niet immuun voor grote bedreigingen… Uit de resultaten van onze jaarlijkse barometer is gebleken dat de Belgische mobiliteit (verzadiging van de wegen) en de personeelskost de twee grootste bedreigingen vormen. Het mobiliteitsprobleem lijkt de grootste bedreiging voor de sector in België te zijn, maar er is niettemin een verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. De bedreiging met betrekking tot de personeelskosten is in het Zuiden van het land groter (51,2%), terwijl het gebrek aan gekwalificeerd personeel vaker genoemd wordt in het Noorden (29,41%).

De volledige analyse van onze barometer kunt u vinden in ons artikel: “Creatie van meer dan 4300 jobs en de bedreigingen voor de logistieke en supply chain sector in België

Recentste nieuws

19.11

Maersk zal een nieuw batterijsysteem testen voor de verbetering van de energieproductie

Een 600 kWh gecontaineriseerd scheepsaccu-systeem wordt geïnstalleerd aan boord van de Maersk Cape Town, het containerschip dat Oost-Azië en West-Afrika verbindt, en zal in december getest worden. Het doel is om de prestaties en de betrouwbaarheid van de schepen te verbeteren en tegelijkertijd hun CO2-uitstoot te verminderen.

Lees meer

13.11

Lidl innoveert met een « Early Breakfast » voor zijn kandidaten

Op zoek naar 50 nieuwe medewerkers voor zijn winkels in Brussel, organiseerde Lidl een ontbijt om de kandidaten te ontmoeten. Een succesvol initiatief.

Lees meer

06.11

In 2020 wordt de markt ‘veel moeilijker’

In het kader van de voorstelling van Tratons balans van het derde kwartaal, waarschuwt CEO Andreas Renschler ervoor dat het economische klimaat in 2020 aanzienlijk minder goed zal zijn dan in de zomer van 2019. Dat komt door Europa in het algemeen en Duitsland in het bijzonder.

Lees meer

Meer nieuws

Zoek een job
per regio

Zoek nu

Zoek een job
per categorie

Zoek nu

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV