19.06.2018

3 redenen voor het belang van de logistiek in België

3 redenen voor het belang van de logistiek in België

Belgische haveninfrastructuur

In België vertegenwoordigt de haveninfrastructuur (Antwerpen, Gent,…) reeds 5% van het Belgische BBP met een bedrag van 18 miljard euro (volgens de Nationale Bank).

In 2017 behandelde de Haven van Antwerpen 223,6 miljoen ton goederen, een stijging van 4,4% ten opzichte van het voorgaande jaar. Wat betreft het volume geladen en geloste goederen is de Haven van Antwerpen nummer 1 in België en nummer 2 in Europa (214 miljoen ton in 2017).

Geografie

België heeft in Europa een zeer stragische geografische positie. Dit geeft een enorm voordeel aan de logistieke sector. België bevindt zich op het strategische kruispunt tussen Noord- en Oost-Europa. Het is daarom een ideale locatie voor een distributiecentrum, met directe toegang tot grote spelers in Frankrijk, Duitsland en Nederland. Daarnaast bevindt België zich op gelijke afstand tussen Polen en Spanje.

Met zijn geografische ligging op 80 km van het Europese binnenland, beschikt de Haven van Antwerpen over de snelste en meest duurzame verbinding tot het Europese achterland.

Steeds meer logistiek

Zoals alle geïndustrialiseerde landen is België een consumptiemaatschappij. Zonder logistiek blijven de winkels leeg. Van het ei of de melk in uw frigo tot de spot in uw lamp, alles moet vervoerd worden.

De opkomst van de e-commerce is een grote groeimotor voor de logistieke sector en is een trein die België niet mag missen.

De globale logistieke sector vertegenwoordigt 8,1 biljoen dollar (een viervoud van de waarde van de e-commerce) en is daar door zeer aantrekkelijk voor nieuwe spelers.

De sector verwacht dit jaar de creatie van meer dan 4.300 nieuwe jobs in België.

En toch is de logistiek in België niet immuun voor grote bedreigingen… Uit de resultaten van onze jaarlijkse barometer is gebleken dat de Belgische mobiliteit (verzadiging van de wegen) en de personeelskost de twee grootste bedreigingen vormen. Het mobiliteitsprobleem lijkt de grootste bedreiging voor de sector in België te zijn, maar er is niettemin een verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. De bedreiging met betrekking tot de personeelskosten is in het Zuiden van het land groter (51,2%), terwijl het gebrek aan gekwalificeerd personeel vaker genoemd wordt in het Noorden (29,41%).

De volledige analyse van onze barometer kunt u vinden in ons artikel: “Creatie van meer dan 4300 jobs en de bedreigingen voor de logistieke en supply chain sector in België

Recentste nieuws

11.12

Howest wint de TL Hub Business Game 2018

De Brugse school Howest won vorige week de vierde editie van de TL Hub Business Game bij Gefco. De vijf laatstejaarsstudenten overtuigden de jury met hun oplossing om de doeltreffendheid van het crossdockcenter van Gefco in Eigenbrakel te verhogen.

Lees meer

29.11

Chauffeurstekort nijpender dan ooit

De Truck & Business-barometer, op basis van een jaarlijkse rondvraag bij de Belgische transporteurs, vertoont een eerder bemoedigend resultaat: de tevredenheidsgraad staat op een recordhoogte sinds 2007 en de transportvolumes zitten in stijgende lijn. De Belgische vervoerders maken zich evenwel meer en meer zorgen over het tekort aan chauffeurs.

Lees meer

21.11

Transporeon-enquête: transporteurs optimistisch voor de toekomst

Uit een rondvraag die Transporeon bij ruim 1000 Europese wegtransporteurs heeft uitgevoerd, blijkt dat die de toekomst optimistisch tegemoetzien. Dit geldt met name over de positieve impact die de digitalisering op hun activiteiten zou moeten hebben.

Lees meer

Meer nieuws

Zoek een job
per regio

Zoek nu

Zoek een job
per categorie

Zoek nu

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV