19.06.2018

3 redenen voor het belang van de logistiek in België

3 redenen voor het belang van de logistiek in België

Belgische haveninfrastructuur

In België vertegenwoordigt de haveninfrastructuur (Antwerpen, Gent,…) reeds 5% van het Belgische BBP met een bedrag van 18 miljard euro (volgens de Nationale Bank).

In 2017 behandelde de Haven van Antwerpen 223,6 miljoen ton goederen, een stijging van 4,4% ten opzichte van het voorgaande jaar. Wat betreft het volume geladen en geloste goederen is de Haven van Antwerpen nummer 1 in België en nummer 2 in Europa (214 miljoen ton in 2017).

Geografie

België heeft in Europa een zeer stragische geografische positie. Dit geeft een enorm voordeel aan de logistieke sector. België bevindt zich op het strategische kruispunt tussen Noord- en Oost-Europa. Het is daarom een ideale locatie voor een distributiecentrum, met directe toegang tot grote spelers in Frankrijk, Duitsland en Nederland. Daarnaast bevindt België zich op gelijke afstand tussen Polen en Spanje.

Met zijn geografische ligging op 80 km van het Europese binnenland, beschikt de Haven van Antwerpen over de snelste en meest duurzame verbinding tot het Europese achterland.

Steeds meer logistiek

Zoals alle geïndustrialiseerde landen is België een consumptiemaatschappij. Zonder logistiek blijven de winkels leeg. Van het ei of de melk in uw frigo tot de spot in uw lamp, alles moet vervoerd worden.

De opkomst van de e-commerce is een grote groeimotor voor de logistieke sector en is een trein die België niet mag missen.

De globale logistieke sector vertegenwoordigt 8,1 biljoen dollar (een viervoud van de waarde van de e-commerce) en is daar door zeer aantrekkelijk voor nieuwe spelers.

De sector verwacht dit jaar de creatie van meer dan 4.300 nieuwe jobs in België.

En toch is de logistiek in België niet immuun voor grote bedreigingen… Uit de resultaten van onze jaarlijkse barometer is gebleken dat de Belgische mobiliteit (verzadiging van de wegen) en de personeelskost de twee grootste bedreigingen vormen. Het mobiliteitsprobleem lijkt de grootste bedreiging voor de sector in België te zijn, maar er is niettemin een verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. De bedreiging met betrekking tot de personeelskosten is in het Zuiden van het land groter (51,2%), terwijl het gebrek aan gekwalificeerd personeel vaker genoemd wordt in het Noorden (29,41%).

De volledige analyse van onze barometer kunt u vinden in ons artikel: “Creatie van meer dan 4300 jobs en de bedreigingen voor de logistieke en supply chain sector in België

Recentste nieuws

13.03

Best of Wallonia 2019 verenigt het kruim van de transport en logistieke sector in Namen

Het gloednieuwe event Best of Wallonia maakt op 28 mei 2019 van Namen de logistieke hoofdstad van Wallonië. Het networking platform presenteert zich als een nieuwe genre van een vakbeurs, waarbij informatie en netwerking gecombineerd worden. Het B2B-event legt de focus op Waalse ondernemingen, loonaanbiedingen, internationale uitstraling en een conferentie op hoog niveau.

Lees meer

06.03

Artsen Zonder Grenzen België heeft supply chain-profielen nodig.

De constructie van een ziekenhuis met 150 bedden in geprefabriceerde materialen, het opzetten van een vaccinatiecampagne voor 100.000 mensen in een paar weken tijd, het leveren van noodhulp na een humanitaire ramp in slechts enkele dagen: logistiek en bevoorrading zijn essentieel voor het functioneren van Artsen Zonder Grenzen. Toch weten nog niet genoeg supply chain-specialisten dat de organisatie hen nodig heeft.

Lees meer

01.03

TDL Group wint de Logistics Employer of the Year 2019

TDL Group (Houthalen) heeft de prijs van Logistics Employer of the Year 2019 gewonnen tijdens de Transport & Logistics Awards. Van Moer Logistics en Dachser eindigden als tweede en derde.

Lees meer

Meer nieuws

Zoek een job
per regio

Zoek nu

Zoek een job
per categorie

Zoek nu

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV