19.03.2018

Amazon vs Uber : twee technologiereuzen ontwrichten de logistiek

Amazon vs Uber : twee technologiereuzen ontwrichten de logistiek

Autonome vrachtwagens en voertuigen, delivery drones, on-demand services zijn signalen dat de logistiek evolueert! In dit artikel kunt u ontdekken hoe Uber en Amazon trachten om deze markt van 8,1 biljoen dollar te ontwrichten. Eerder vroegen wij ons al af of Amazon de grootste logistieke speler ter wereld zou worden.

De wereldwijde logistieke wereld vertegenwoordigt 8,1 biljoen dollar (viermaal de waarde van de e-commerce), waardoor deze sector zeer aantrekkelijk is voor nieuwe spelers. Twee bedrijven van buiten de traditionele truckindustrie zouden graag hun aandeel nemen in deze markt: Amazon en Uber.

Men praat vaak over kleine en grote technologiebedrijven die de logistieke markt betreden met hun ideeën om bepaalde partijen te verbeteren met hun laatste technologieën, waardoor de huidige logistieke spelers verder moeten innoveren om te blijven concurreren (ontdek de innovaties bij onze klanten in twee artikels ‘Innovatie bij logistieke bedrijven’).

Hoewel vele bedrijven bevestigen dat zij de industrie, waarvan de waarde in 2022 zal stijgen tot 12.256 miljard, zullen ontwrichten, zijn er slechts enkele in staat om dit effectief te doen.

Amazon en Uber hebben een verschillende aanpak voor de verbetering van de efficiëntie en te profiteren van marktopportuniteiten, maar er zijn twee zaken die in beide strategieën voorkomen: gegevensanalyse en technologische vooruitgang.

Amazon, geleid door Jeff Bezos en een waarde van 500 biljoen dollar, richt zich op de uitbreiding van hun levermogelijkheden in concurrentie met Fedex en UPS. Zal Amazon Logistics Services de toekomst van de logistiek worden? Deze e-commerce gigant bespaart op kosten, wint aan onafhankelijkheid, verbetert de kwaliteit van zijn diensten en de levertijden. Daarnaast werkt het discreet aan de applicatie “Uber for trucks” om toe te treden tot een massieve markt van 800 miljoen dollar. Amazon is ook actief met een lucht- en maritieme vloot.

Uber, onder leiding van Travis Kanalick en een waarde van 69 biljoen dollar, biedt digitale diensten en technologieën voor het matchen van vracht. Uber Freight introduceert de gepersonaliseerde vrachtzendingen. Uber past zijn succesvol bedrijfsmodel toe op de pakketbezorgingsmarkt en is reeds actief in de “last mile” levering.

Beide giganten maken gebruik van zelfstandige bezorgers die de leveringen uitvoeren met hun eigen voertuig.

Hun ultieme doel is de volledige automatisering. 24/7 werken zorgt voor een snellere werking, het altijd actief zijn en voor een beter gebruik van het kapitaal. Het vervangen van werknemers door machines laat bedrijven toe om te besparen, de efficiëntie te verhogen en de risico’s te beperken.

Amazon, van zijn kant, concentreert zich op de manier hoe zij autonome vrachtwagens kunnen integreren in hun logistiek netwerk. Ze hebben ook een patent op een “rijbaanbeheersysteem” voor de autonome voertuigen.

Uber kocht in augustus 2016 de fabrikant van zelfrijdende vrachtwagens, OTTO, en realiseerde zijn eerste volledig autonome levering in 2016 in Colorado (USA).

Beide giganten zijn dus gefocust op de exploitatie van hun autonome vloot.

Het laatste punt gaat over de levering per drone. De eerste Amazon-bezorging van dit type werd gerealiseerd in 2016. Het jaar waarin Uber zijn levercapaciteiten via drones aantoonde door het uitdelen van ijsjes gedurende een marketingcampagne. De voorgaande jaren heeft Amazon vier patenten ingediend voor leveringen per drone, waaronder een patent voor een vliegend warehouse. Zal Uber op een dag deze dienst ook bieden?

Waar zal dit eindigen?

Amazon neemt de teugels in handen, hun hoofdactiviteit zal steeds voor een sterke vraag naar verzendingen zorgen. Als logistieke dienstverlener kunnen zij hun eigen vloot perfect gebruiken. Bovendien kunnen ze hun overcapaciteit uitbesteden door hun cloud-gebaseerde model toe te passen op de logistiek. Door de laagste verzendkosten aan te bieden kunnen ze marktaandeel winnen ten opzichte van DHL, UPS en Fedex.

Uber en Amazon bestaan naast elkaar: Amazon concentreert zich op lange-afstands-leveringen waarvoor zij hun vrachtwagens, schepen en vliegtuigen gebruiken. Ze zullen verder concurreren voor de “last mile”. Amazon concentreert zich daarnaast voornamelijk op producten, terwijl Uber zich op voeding focust. Uber zal zich ontwikkelen in markten (zoals Zuid-Amerika) waar Amazon niet domineert en zal daar profiteren van zijn “leger van piloten”.

 

Bron: SupplyChain247

Recentste nieuws

16.09

Lineas verdubbelt frequentie van haar ‘Oosterweeltreinen’

Lineas zal de capaciteit van haar treinen verdubbelen van en naar de haven van Antwerpen. Het doel is om het wegverkeer (een beetje) terug te dringen vanaf het begin van de aanleg van de Oosterweelverbinding.

Lees meer

09.09

Hanne over het leven als Warehouse Supervisor

Wat is logistiek? Nadat volgens Hanne tal van cursussen er nog steeds niet in geslaagd waren een simpel antwoord hierop te geven, kwam een observatie van een klasgenoot als een openbaring.

Lees meer

27.08

Ondanks handelsoorlog noteert Maersk betere cijfers

De handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten is in volle gang. Dit belet Maersk echter niet om zijn cijfers, grotendeels, te zien stijgen in het tweede kwartaal.

Lees meer

Meer nieuws

Zoek een job
per regio

Zoek nu

Zoek een job
per categorie

Zoek nu

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV