05.02.2018

Innovatie bij logistieke bedrijven: Kuehne + Nagel, DHL en DSV

Innovatie bij logistieke bedrijven: Kuehne + Nagel, DHL en DSV

Om de eerste maand van het nieuwe jaar af te sluiten, besloot TL Hub om enkele nieuwswaardige aanpassingen en/of veranderingen uit 2017 in de kijker te zetten die door hun klanten werden gerealiseerd. In dit eerste artikel zullen we drie bedrijven analyseren, waaronder Kuehne + Nagel, DHL en DSV. Omdat we in een steeds veranderende maatschappij leven die extra eisen stelt, moeten bedrijven zich ook aanpassen en veranderingen doorvoeren.

Kuehne + Nagel richtte vorig jaar KN Eurasia Express rail service op en bleef dankzij die oprichting de daaropvolgende maanden van het jaar haar netwerk in Azië uitbreiden. Tijdens die periode biedt Kuehne + Nagel voor het eerst de mogelijkheid aan om goederen via spoorwegen te verzenden vanuit Noord-China, Japan, Zuid-Korea en enkele landen uit Zuidoost-Azië naar Europa. Daarnaast worden ook voor het eerst verzendingen tussen de Aziatische landen, bijvoorbeeld tussen Japan en Zuid-Korea, aangeboden. Vervolgens ondersteunde Kuehne + Nagel ook het transport tussen twee belangrijke wereldeconomieën, China en Rusland, via LCL-verzendingen.
Otto Schacht, lid van de raad van bestuur van Kuehne + Nagel International AG verantwoordelijk voor zeevracht, vermeldt dat KN Eurasia Express een succesvolle onderneming is omwille van meerdere voordelen. Een eerste voordeel is dat de verzendingen veel sneller aankomen. Verzendingen tussen China en Rusland zijn maximaal 24 dagen onderweg in tegenstelling tot de verzendingen over zee die dubbel zoveel tijd nodig hebben. Een tweede voordeel is dat de kosten fors lager liggen in vergelijking met de luchtvracht. Bovendien is de transparantie van de verzendingen nog een bijkomend voordeel aangezien klanten via het KN informatieplatform de status van hun leveringen kunnen raadplegen.

Een tweede bedrijf dat een opvallende verandering doorvoerde, is zee- en luchtvrachtspecialist DHL Global Forwarding. Zij sloten een overeenkomst met het GoodShipping Program, ’s werelds eerste initiatief om de scheepvaartsector koolstofvrij te maken, met als doel het transport over zee milieuvriendelijker te maken. Door die overeenkomst is DHL Global Forwarding de eerste expediteur die de mogelijkheid geeft aan haar klanten om te kiezen voor biobrandstoffen in plaats van fossiele brandstoffen. DHL wilt dan ook tegen 2050 de totale koolstofemissie, veroorzaakt door de scheepvaartsector, verlagen tot nul. Daarnaast zijn de biobrandstoffen ook vrij van zwavel, waardoor er een forse vermindering is van luchtverontreinigende stoffen.

Ten slotte zetten we ook DSV in de kijker omwille van hun belangrijke positie in derdewereldland Malawi. DSV medewerkers verbleven er een week en bezochten het internationale project van het Rode Kruis. Daar realiseerden zij zich snel in welke mate DSV ondersteuning biedt aan het derdewereldland en leerden de medewerkers ook veel bij over DSV Malawi. In een land als Malawi is expeditie zeer belangrijk, verklaart algemeen directeur Marius Viljoen, daar ligt namelijk de kern van de lokale economie. Erasto Mlambala, operationeel directeur van expeditie in Lilongwe, bevestigt dat Malawi afhankelijk is van zowel wereldwijde import als export. DSV heeft als taak om de grote hoeveelheden import te verwerken die belangrijk zijn voor het welzijn van het land. Daarnaast exporteert DSV ook veel landbouwproducten zoals tabak, thee, suiker… Die export levert veel inkomsten op in Malawi en draagt dus bij aan de economie van het land.

Bovenstaande aanpassingen en/of veranderingen doen zich voor in verschillende domeinen. Zo koos TL Hub ervoor om zowel over technologische als milieuvriendelijke veranderingen en aanpassingen te berichten. Daarnaast verdiende ook het engagement omtrent de hulpverlening in ontwikkelingslanden en de oprichting van nieuwe samenwerkingsverbanden de nodige aandacht. Indien u zelf een bepaald project in de spotlight wilt plaatsen, aarzel dan zeker niet om ons te contacteren.

 

Bronnen: Kuehne + Nagel, DHL, DSV

Recentste nieuws

09.11

Employer branding doe je zo!

Je werkgeversmerk duidelijk maken en in de markt zetten is makkelijker dan het lijkt. Vier experten – Eveline Schollaert, Bart Van Theemsche en Gerd Jacobs van HOGent, en prof Greet Van Hoye van UGent – brachten vorig jaar een boek uit waarin ze een wetenschappelijk onderbouwd stappenplan presenteren dat bedrijven moet helpen om een sterk, onderscheiden en authentiek employer brand te ontwikkelen én uit te dagen.

Lees meer

09.11

Wat is de toekomst van IoT en Logistiek?

The Internet of Things (IoT) heeft zonder twijfel tot vele veranderingen geleid. Het is voor meer en meer fysieke objecten mogelijk om zich te verbinden met het internet, gegevens te delen zonder menselijke hulp en zo de manier waarop de wereld werkt te veranderen.

Lees meer

08.11

TL Hub treedt toe tot de Transportmedia-familie

TL Hub, het eerste recruteringsplatform gespecialiseerd in transport en logistiek, vervoegt de groep van Transportmedia. Deze transactie versterkt TL Hub in de ontwikkeling van haar HR-diensten en stelt Transportmedia in staat zich nog meer te laten gelden als belangrijke partner voor bedrijven in de sector “Transport en Logistiek”.

Lees meer

Meer nieuws

Zoek een job
per regio

Zoek nu

Zoek een job
per categorie

Zoek nu

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV