24 November 2025

Rhenus Logistics betrekt nieuw kantoor in Berchem

Rhenus Logistics België, onderdeel van de multinationale Rhenus Groep, verhuisde onlangs naar gloednieuwe, duurzame kantoren aan de Roderveldlaan in Berchem. De keuze voor de nieuwe werkruimte kwam er na een participatief traject, waarbij het personeel aangaf wat voor hen belangrijk is op de werkplek.

Rhenus Logistics betrekt nieuw kantoor in Berchem

“Ons vorige kantoor aan de Noordersingel was na 18 jaar echt verouderd,” vertelt Filip Van Kerchove, managing director van Rhenus Air & Ocean. “We sluiten altijd huurcontracten van negen jaar, en bij de verlenging hebben we de kans gegrepen om alles te herdenken. Niet alleen het gebouw, maar ook de manier waarop we werken.”

Het bedrijf organiseerde daarom een enquête bij de medewerkers om te peilen naar wat zij belangrijk vinden op en rond hun werkplek. “Onze medewerkers brengen een groot deel van hun dag op kantoor door,” zegt F. Van Kerchove. “Daarom vinden we het belangrijk dat ze zich hier goed voelen. Licht, interieur, indeling van de ruimtes, bereikbaarheid … al die aspecten kwamen aan bod in de bevraging. Op basis van de resultaten hebben we een shortlist gemaakt van drie mogelijke locaties, en dit gebouw aan de Roderveldlaan kwam daar als beste uit.”

Derde en vierde verdieping

“We delen dit duurzame en milieuvriendelijke pand hier met andere bedrijven,” vult Dimitri Van Delsen, HR Manager van Rhenus Logistics, aan. “Wij gebruiken de derde en vierde verdieping. Toen we hier kwamen, was er eigenlijk niks. Wij hebben dit, bij wijze van spreken, tot op de blote steen afgebroken en vervolgens weer ingericht. Alle operationele afdelingen zitten op de derde verdieping, de shared services en directie gebruikt de vierde verdieping.”

Rhenus Logistics pakte de inrichting zo ecologisch verantwoord mogelijk aan, met onder meer LED-verlichting en energiezuinige koeling. Ook de uitstekende bereikbaarheid is een troef, vlakbij de op- en afritten van de ring en snelweg. F. Van Kerchove: “Wij hebben voldoende parkingplaatsen voor alle medewerkers, inclusief laadpalen voor elektrische wagens, maar ook een bushalte kort bij de deur. En we zitten aan een fietsroute.Wij motiveren medewerkers om met de fiets te komen, wat ook lukt. Er is hier een veilige fietsenstalling, plus voldoende laadmogelijkheden voor e-bikes. Ook het station van Berchem is niet zo ver.” Voorts is er een bedrijfsrestaurant, met democratische prijzen, en een fitnessruimte.

Steeds digitaler

De verhuis zelf verliep opmerkelijk snel. “We zijn letterlijk van nul begonnen,” vult D. Van Delsen aan. “Nieuwe bureaus, stoelen, computers,… In twee weken tijd verhuisden we gefaseerd per businessunit.” Tegelijk zette het bedrijf een stevige stap in digitalisering. “We gebruiken steeds minder papier. Alles evolueert naar digitaal werken, en dat zullen we verder versterken.”

De nieuwe werkomgeving speelt ook een belangrijke rol in de ‘war for talent’. “Het helpt echt bij rekrutering,” zegt D. Van Delsen. “Wie jonge mensen wil aantrekken, moet een moderne en duurzame werkomgeving aanbieden. Dit kantoor maakt indruk; het is aangenaam om hier een sollicitatiegesprek te voeren, zeker in vergelijking met ons oude gebouw. Tegelijk is deze investering ook een duidelijk signaal: we geloven in de toekomst van Rhenus in België en in de groei van onze medewerkers. Dit kantoor staat symbool voor dat vertrouwen.”

“Onze medewerkers brengen een groot deel van hun dag op kantoor door. Daarom vinden we het belangrijk dat ze zich hier goed voelen.”

Alle vacatures bij Rhenus Logistics

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV