Ninatrans: altijd blijven innoveren!
Ninatrans had zich de voorbije jaren wat op de achtergrond gehouden bij de Transport & Logistics Awards. CEO Benny Smets is dan ook een perfectionist: meedingen doet hij alleen met een dossier dat tot in de puntjes klopt. Een winnende strategie, want het bedrijf uit Heverlee kaapte de Green Truck Award weg met zijn vlijmscherpe neus voor innovatie.

Alles begint met bewustwording, vertaald in een duidelijke visie op de verantwoordelijkheden van een transportbedrijf. “Ninatrans wil haar maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen door de weg te wijzen op het gebied van innovatie en de ontwikkeling van duurzame technologieën, met ecologie en duurzaamheid centraal in onze aandacht,” verklaart CEO Benny Smets.
Dit zijn geen loze woorden. De ‘P’ van ‘Planet’ is merkbaar in alle facetten van het bedrijf, naast de pijlers ‘People’ en ‘Profit’. “Dit begint al bij de rekrutering: we kijken of kandidaten de juiste ‘mindset’ hebben op het gebied van groene mobiliteit. Ons doel is om deze dimensie te integreren in het DNA van onze organisatie en dit te bewaken,” legt Benny Smets uit.
Innovatief materieel
De impact van deze strategie is overal in de activiteiten voelbaar. Aangezien de transporttypes van Ninatrans (onder andere luchtvrachtvervoer) zich niet makkelijk lenen voor ‘modal shift’, worden milieu-efficiëntiewinsten gezocht in planning en voertuigkeuze. Ninatrans was de eerste Belgische gebruiker van ecocombi’s en start binnenkort een nieuwe route met een nieuw type ecocombi voor het transport van temperatuur gecontroleerde producten tussen Luik en Amsterdam. Het bedrijf was ook de eerste (en voorlopig enige) die een aerodynamische ‘druppelvormige’ oplegger gebruikte, naar Brits voorbeeld. En het bedrijf gaat zelfs zo ver dat het sommige van zijn voertuigcombinaties (omdat het niet nuttig is voor de hele vloot) uitrust met speciale wieldoppen om een beetje extra brandstof te besparen.
Naast het materieel vormen data een andere pijler van het groene beleid van Ninatrans. Al jaren wordt het rijgedrag van chauffeurs geanalyseerd en gebruikt om het verbruik zoveel mogelijk te beperken. “Naast deze interne monitoringtools werken we ook met externe partijen zoals Ecovadis, BlueSky en Karomia, die ons parameters leveren om onze directe en indirecte impact op het milieu te meten,” aldus Benny Smets. Het bedrijf kan daardoor betrouwbaar communiceren over haar emissies in scope 1, 2 en 3 en vermeldt de CO2-impact op alle facturen.
De kracht van data
Dankzij deze dashboards kan Ninatrans alle vormen van alternatieve energie en aandrijving overwegen. De beschikbare data maken het mogelijk een kosten-batenanalyse te maken en deze te integreren in commerciële onderhandelingen. Op dit vlak benut Ninatrans alle beschikbare alternatieven. Van de 250 trucks in de vloot rijdt 8% op HVO voor klanten die bereid zijn te investeren in duurzaamheid, en 7% zijn LNG-voertuigen. Inzake elektrische aandrijving is 100% van de lichte bedrijfsvoertuigen (23 eenheden) elektrisch en momenteel 2% van de vrachtwagenvloot.
De elektrische vrachtwagens worden voornamelijk ingezet rond Brucargo, maar aangezien de beschikbaarheid van elektriciteit rond de Brusselse luchthaven snel een probleem zal vormen, heeft Ninatrans geïnvesteerd in zowel een fotovoltaïsche installatie als een elektriciteitsopslag- en laadstation. Dit verzekert niet alleen energieonafhankelijkheid, maar draagt ook bij aan de stabiliteit van het distributienetwerk.
De recentste bouwsteen in dit geheel is de aankoop van twee elektrische Trova-trekkers – voertuigen die zijn geretrofit, waarbij de dieselmotor werd vervangen door een elektrische aandrijflijn. Ninatrans fungeert als pilootklant voor dit jonge Belgische bedrijf, dat beweert een elektrische vrachtwagen te kunnen leveren in een week tijd en voor tweederde van de prijs van een nieuwe elektrische vrachtwagen.
Op termijn is de visie van Benny Smets duidelijk: tegen 2030 zal slechts één op de tien transporten nog op diesel worden uitgevoerd; de rest zal verdeeld zijn over HVO (20%), BioLNG (35%) en elektrische aandrijving. Vijf jaar later zal diesel verdwenen zijn en zal elektrische aandrijving instaan voor de helft van het transport, met de rest verdeeld over HVO (15%), BioLNG (25%) en 10% voor waterstof, een technologie waarin Benny Smets gelooft voor situaties waar de actieradius en/of laadmogelijkheden de inzet van elektrische vrachtwagens beperken.