26 August 2019

Wie is Bastien Lorenzatti, Planning Manager bij STIB-MIVB ?

"Een speler zijn in deze sector is een unieke kans omdat je bijdraagt aan de overgang naar meer haalbare, respectvolle en aangepaste oplossingen voor onze wereld op zowel maatschappelijk als ecologisch vlak."

Wie is Bastien Lorenzatti, Planning Manager bij STIB-MIVB ?

1. Over de MIVB

De Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) is de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij. Met bijna 9.300 werknemers en meer dan 300 verschillende beroepen is de MIVB één van de grootste werkgevers in Brussel. Door voortdurend te innoveren kan de MIVB grootse projecten uitvoeren om zo aan de groeiende vraag van de burgers te voldoen.

2. Wie is Bastien Lorenzatti, Planning Manager bij de MIVB?

Hallo, mijn naam is Bastien Lorenzatti. Ik werd onlangs lid van de club van 30-jarigen (het ging eenvoudiger dan verwacht!). Ik ben afkomstig uit Frankrijk en woon reeds meer dan twee jaar samen met mijn vrouw in Schaarbeek. Op sportief vlak ben ik al sinds mijn 4de een doorwinterd voetballer. Deze passie beoefen ik in Brussel als speler voor het Franse team van de Europese Instellingen (ook gekend als EFIE), waarvan ik ook penningmeester ben. Verder doe ik ook aan futsal en hardlopen.

Indien mijn vrije tijd het me toestaat lees ik ook. Dit gaat van Engelse sciencefiction over een goede oude Franse detectiveroman tot een Spaans literatuurboek. Ik heb geen grenzen, behalve dan de grootte van mijn boekenkast! Daarnaast houd ik me bezig met het schrijven van een kinderverhaal dat ik dit jaar nog hoop te sturen naar uitgevers om hun mening hierover te horen.

Tot slot heb ik me dit jaar tot doel gesteld om minstens 6 van de 7 hoogste bergtoppen te beklimmen (één op ieder continent). In juli ben ik gestart met de Mont Blanc en het was een unieke ervaring!

3. Welke studies heeft u gevolgd?

Ik heb al mijn studies in Frankrijk gevolgd. Ik startte in een technische school in Caen (Normandië), waar ik me specialiseerde in petrochemie en raffinage. Daarna volgde ik een Master in Energie en Processen aan het Institut Français du Pétrole (algemeen gekend als IFP School) in de Parijse regio en deed ik mijn stage bij Esso (Franse dochteronderneming van oliegigant Exxon Mobil).

Tijdens mijn loopbaan behaalde ik, dankzij interne opleidingen, diploma’s in Lean Sig Sigma, Strategic Leadership and Management en P3O Foundation.

4. Welk is uw professioneel parcours?

Mijn professioneel parcours is gestart met een stage bij Esso Frankrijk in Notre-Dame de Gravenchon nabij Le Havre. Ik was Process Support Engineer en had de leiding over een team van technici voor de productie van vetten voor Europa, Afrika en het Midden-Oosten.

Daarna heb ik 3 jaar doorgebracht bij MI-SWACO, een dochteronderneming van Schlumberger (de grootste oliedienstverlener ter wereld) als Field Engineer op een olieplatform. Ik kreeg de kans om verschillende functies uit te oefenen: specialist in boorvloeistoffen, regeltechnicus voor geboorde vaste stoffen, gespecialiseerd boortechnicus en projectmanager. Dit in verschillende landen: Verenigde Staten, Argentinië, Schotland, Saoedi-Arabië en het Sultanaat Oman.

Na deze reis naar alle uithoeken van de wereld vestigde ik me in Brussel, waar ik aan de slag ging bij FedEx International als planningsingenieur voor het intra-Europese luchtnetwerk. Ik verzorgde de capacity planning en de programmatie van de verschillende vluchten in Europa.

Sinds januari 2019 werk ik als Planning Manager en PMO bij de MIVB voor het Programma voor de Modernisering van de Metro.

5. Binnen welke afdeling werkt u? Wat typeert deze afdeling?

Ik werk op de afdeling Transport Systems en meer specifiek voor het Programma voor de Modernisering van de Metro. Dit programma draait rond de automatisering van metrolijnen 1 en 5 in Brussel. Het omvat een 60-tal projecten waarvan volgende thema’s de belangrijkste zijn: de aankoop van nieuwe M7-metrostellen, de wijziging van de signalisatie, de bouw van een nieuwe geautomatiseerde stelplaats in Erasmus, de optimalisatie van de stelplaats Delta en de installatie van perrondeuren voor de automatisering van de lijnen.

De teams die aan dit programma werken zullen zorgen voor een betere service aan de reizigers op het net door de doorkomstfrequentie van de metrostellen te verhogen en het comfort te verbeteren dankzij splinternieuwe metrostellen.

6. Hoe ziet de dag van een Planning Manager er uit?

De dag van een Planning Manager kan van dag tot dag verschillen. Ik superviseer en analyseer de planningen van een 60-tal projecten. Hiervoor beschik ik over een team van 4 personen met de nodige vaardigheden en expertises. Door de dag houd ik me onder andere bezig met:

 

  • vergaderingen met de aannemers van onze verschillende contracten waarin de voortuitgang van hun planning evenals de oplossingen voor potentiële vertragingen worden besproken;
  • interne vergaderingen met de technische teams om de voortgang van verschillende projecten op te volgen;
  • terreinbezoeken om na te gaan hoe de werkzaamheden verlopen;
  • analysemomenten met het team om knooppunten / breekpunten te herkennen in de kritieke fases van het programma en zo de beste acties te bepalen om de planning te optimaliseren en vertragingen tot een minimum te beperken;
  • presentaties voor verschillende boards en interne beslissingsorganen om te beslissen over de vooruitgang van het programma.

7. Wat zijn de essentiële kwaliteiten om een goede Planning Manager te zijn?

De nodige kwaliteiten om in de beste omstandigheden in deze functie te evolueren zijn:

  • beschikken over een helikopterzicht om het algemene schema van het programma altijd in de gaten te houden;
  • het kunnen overtuigen van een publiek van de waarheidsgetrouwheid van de vooropgestelde oplossingen dankzij een beknopte en hardnekkige bewoording evenals een gedetailleerde en relevante analyse;
  • makkelijk contacten kunnen leggen om zo je (intern en extern) netwerk te ontwikkelen  om ideeën en feedback uit te wisselen;
  • de nodige nieuwsgierigheid en interesse tonen in technische onderwerpen om zo je expertise uit te breiden en makkelijker activiteitperiodes te analyseren;
  • je tijd kunnen beheren en ordelijk zijn. Bij het opvolgen van vele projecten is het belangrijk om prioriteiten te stellen aan de meeste urgente dagdagelijkse taken;
  • neutraal kunnen blijven bij het uitvoeren van analyses en de feiten laten spreken om zo een kritisch gevoel te kunnen verzekeren bij de presentatie van resultaten.

8. Waarom zouden meerdere jongeren moeten kiezen om te werken in de logistieke sector?

Ik ben begonnen als ingenieur in de petrochemie en raffinage en ik bracht 3 jaar door op een booreiland, maar ik had nooit gedacht om in de logistieke sector te belanden. En toch heb ik helemaal geen spijt van het verloop van mijn carrière en mijn keuze. De logistieke sector evolueert voortdurend. De sector is het hart van onze samenleving of het nu gaat om transport, om voedselvoorraad of e-commerce. Een speler in deze sector zijn is een unieke kans omdat het zorgt voor het verzekeren van een overgang naar duurzame, meer respectvolle en meer geschikte oplossingen voor onze wereld op zowel sociaal als ecologisch vlak.

Het is een uitdagende wereld voor mensen die bereid zijn te leren en zonder aarzeling het pad van verandering te betreden. Het is onmogelijk om zich te vervelen in deze sector vol kansen, jobs met verschillende karakteristieken en tal van mogelijkheden. Een functie in deze sector zal je vast en zeker aantrekken : je moet ze gewoon vinden!

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV