Port of Antwerp-Bruges wil jongeren bereiken via Fortnite
Met een eigen spelmodule in de populaire game Fortnite wil Port of Antwerp-Bruges jongeren op een speelse manier kennis laten maken met de havenwereld. In ‘The Riftmaster’ duiken spelers in verschillende werelden die de veelzijdigheid en dynamiek van de haven weerspiegelen.

Uit recente cijfers blijkt dat 9 op de 10 jongeren voor zichzelf geen carrière ziet in de haven, dikwijls door een verouderd beeld dat blijft hangen bij kranen en containers. Hoewel de realiteit veel ruimer is: van techniek en logistiek tot IT en innovatie. Om die perceptie te doorbreken, richt Port of Antwerp-Bruges zich nu op kanalen die jongeren écht bereiken. Gaming is daarbij een logische keuze: meer dan de helft van de Belgen gamet regelmatig, en bij 16- tot 24-jarigen zijn gamingcontent en e-sports zelfs populairder dan televisie of sport.
Deze week kunnen jongeren de game uitproberen tijdens ‘Students on Stage’ in Antwerpen (22 september 2025) en ‘Student Welcome Brugge’ (25 september 2025). Daarna volgen online toernooien, samenwerkingen met influencers en gerichte advertenties. Zo wordt de sprong van virtuele beleving naar de echte haven nog tastbaarder.