H.Essers investeert verder in duurzame logistiek
Logistiek dienstverlener H.Essers kondigt grootschalige initiatieven aan om zijn ecologische voetafdruk aanzienlijk te verkleinen. Tijdens een bijeenkomst met klanten en partners onderstreepte CEO Gert Bervoets woensdag het strategisch belang van elektrificatie, intermodaal vervoer en een doordacht energiebeheer om het logistieke netwerk toekomstbestendig te maken.

H.Essers versterkt zijn intermodale strategie door nog meer vracht over lange afstanden via spoor en binnenvaart te vervoeren. “Voor vervoer naar bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of zelfs China zullen we steeds vaker gebruik maken van het spoor,” aldus Gert Bervoets. Daarmee hoopt de groep het aandeel wegvervoer te verkleinen, zonder aan efficiëntie in te boeten.
Tegelijk blijft het wegvervoer een belangrijke schakel in de keten. Daarom wordt er verder geïnvesteerd in de vergroening van het vrachtwagenpark. Ondanks de hoge kostprijs van elektrische vrachtwagens – volgens Gert Bervoets nog altijd driemaal duurder dan diesels – zet het bedrijf in op een nulemissievloot waar mogelijk.
Slim energiebeheer
Een belangrijke troef in deze duurzaamheidsambitie is het nieuwe energie-ecosysteem: de H.Essers Synchro Grid. Dit energiemanagementsysteem combineert infrastructuur zoals zonnepanelen, windturbines, batterijopslag, laadinfrastructuur en systemen voor netbalancering tot een geïntegreerde oplossing voor het beheren van energieverbruik én -productie.
Gert Bervoets benadrukt dat energiebeheer een strategische pijler vormt: “De elektrificatie van onze activiteiten is niet louter een technische uitdaging. Het is een structurele omslag die vraagt om slimme, flexibele oplossingen, waarbij we zo veel mogelijk laden als de energieprijs laag is en produceren als de prijs hoog is. Via proof-of-conceptprojecten in onze e-hub bereiden we ons voor op grootschalige uitrol op andere locaties in Europa.”
CEO Gert Bervoets: “Overregulering en strikte Europese rapporteringsvereisten mogen de innovatie niet fnuiken.”
Snelladen is duur
Om deze plannen te realiseren, wordt momenteel een grootschalige studie uitgevoerd naar de aanpassing van de infrastructuur op alle Europese vestigingen. “Het laden van vrachtwagens is een voorbeeld van hoe complex verduurzaming kan zijn. Snelladen is duur, traag laden kost tijd – beide hebben impact,” zegt Bervoets. Ook op dit vlak zoekt H.Essers de balans tussen operationele efficiëntie en duurzaamheid.
Het bedrijf investeert bovendien in kennisopbouw en samenwerking met academische instellingen, energiepartners en innovatieve startups. De Essers Family Office ondersteunt deze koers door participaties in bedrijven zoals Extrapower, actief in energieopslag en -beheer.
Realistische regels
Gert Bervoets roept de Europese beleidsmakers op om de klimaatdoelstellingen te blijven verdedigen, maar ook te zorgen voor een realistisch regelgevend kader. “Decarbonisatie is essentieel voor het ketenbeheer in Europa, maar de overregulering en strikte rapporteringsvereisten mogen de innovatie niet fnuiken.”