Leiderschap bij ALDI: de Power van onze leidinggevenden
In de snel veranderende wereld van vandaag moeten we als organisatie voortdurend inspelen op nieuwe uitdagingen en kansen. Daarbij is de rol van onze leidinggevenden cruciaal. Maar wat bepaalt nu het succes van onze leiders?

ALDI-waarden in leiderschap
De kracht van onze leidinggevenden komt niet alleen voort uit hun expertise en ervaring, maar ook uit de toepassing van onze ALDI-waarden: eenvoudig, betrouwbaar en verantwoordelijk. Deze waarden zijn ons dagelijkse kompas. Ze vormen de basis van ons ALDI-DNA en leiden ons in alles wat we doen.
Eenvoudig
Eén van de voornaamste taken van een leidinggevende bij ALDI is om dingen eenvoudig te maken. Onze leidinggevenden zijn in staat om complexe situaties te analyseren en te vertalen naar duidelijk te begrijpen acties of maatregelen. Wanneer medewerkers goed weten wat er van hen verwacht wordt, zullen de processen vlotter lopen en betere resultaten opleveren. Eenvoudige processen en procedures binnen ALDI zorgen ervoor dat leidinggevenden hun teams efficiënt kunnen aansturen en begeleiden, dat prestaties duidelijk gemeten kunnen worden en dat ze gericht feedback kunnen geven. Onze leidinggevenden maken gebruik van een open en heldere communicatiestijl en bouwen zo mee aan een cultuur van transparantie en samenwerking.
Betrouwbaar
Cruciaal in ons leiderschap is betrouwbaarheid. Bij ALDI zeggen we wat we doen en doen we wat we zeggen. Als leidinggevende vertaalt betrouwbaarheid zich in consistent zijn in je boodschappen en aanpak, ongeacht welke medewerker voor je zit. Vertrouwen vormt de basis van de relatie die leidinggevenden met hun teams opbouwen. We moedigen onze leidinggevenden aan om psychologische veiligheid binnen hun teams te garanderen, zodat elke medewerker zich goed voelt bij ALDI. Betrouwbaarheid betekent ook dat leidinggevenden hun teams en zichzelf houden aan de afgesproken resultaten en deadlines. Aangezien de output van het ene project of proces vaak de input is voor een ander team, zorgen we er zo voor dat de end-to-end resultaten op de vooropgestelde koers blijven.
Verantwoordelijk
Tot slot vinden we het bijzonder belangrijk dat onze leidinggevenden hun verantwoordelijkheid nemen in het aansturen en coachen van hun medewerkers. Onze leidinggevenden zijn verantwoordelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van hun medewerkers. Het is hun taak om medewerkers te laten groeien door hen duidelijke en transparante feedback te geven. Dat geldt ook wanneer het om een moeilijke boodschap gaat. Dit doen onze leidinggevenden zowel tijdens vaste functioneringsgesprekken als door hun teamleden actief te coachen en uit te dagen tijdens de dagdagelijkse werking. We verwachten van onze leidinggevenden dat ze daarnaast actief feedback vragen aan hun teams. Het is een deel van hun verantwoordelijkheid om met die feedback aan de slag gaan om zowel zichzelf als de organisatie te verbeteren. Vanuit People & Culture bieden we hen verschillende tools en technieken aan om deze gesprekken succesvol te voeren, zoals opleidingen en gespreksleidraden.
De combinatie van deze waarden vormt een krachtige basis voor het people management bij ALDI.
Een leider stopt nooit met leren
Een echte ALDI-leider word je niet zomaar. Een goede opleiding en begeleiding zijn daarom cruciaal. Elke nieuwe leidinggevende krijgt bij opstart een uitgebreide onboarding waarin onder meer people management – en hoe dit zich bij ALDI vertaalt – uitvoerig aan bod komt. Zo leren onze leidinggevenden van bij de start hoe ze hun teams moeten begeleiden en ondersteunen, met aandacht voor de verschillende persoonlijkheden en gedragsstijlen. Ook tijdens hun loopbaan ondersteunen we leidinggevenden om zich te blijven ontwikkelen, onder andere door via onze eigen ALDI Academy opleidingen aan te bieden over topics als coachende vaardigheden, gesprekstechnieken en omgaan met conflicten.
Leiderschap bij ALDI gaat dus om veel meer dan louter het aansturen van teams: het gaat ook om de kunst van het inspireren en aanmoedigen van medewerkers. Samen met onze leidinggevenden bouwen we aan een positieve en productieve werkomgeving die onze Toppers #vandenALDI in staat stelt om onze klanten altijd slim te laten winkelen bij ALDI.
Wil je graag meer te weten komen over hoe het is om #vandenALDI te zijn? Ga dan zeker eens een kijkje nemen:
- LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/aldibelgium
- Facebook: https://facebook.com/workataldibelgium
- Instagram: https://www.instagram.com/work.at.aldibelgium/
- Jobsite: https://www.aldi.be/jobs